Moog Sub Phatty

I. Prima impresie contează

”Wow”, a fost primul lucru pe care l-am exclamat, când am scos folia de pe Moog Sub Phatty, în care a fost înfășurat. În sfârșit îl am în studio.
Fiind un fericit proprietar al unui Moog Little Phatty Stage II, m-a interesat noua creație marca ”Moog”, eram nerăbdător să descopăr sunetul pe care îl produce, să îl testez și să fac muzică cu el, să aud ce face diferența dintre ”Little” și ”Sub” din denumirea celor două synthuri.
Acum am ocazia să descopăr toate aceste mistere.
Aspectul exterior este demn de marca Moog. Având o claviatură de numai 2 octave (25 de clape) de mărime normală, cu un Pitch bend și Mod Wheel în stânga ei, Sub Phatty este cel mai mic Moog cu claviatură aflat acum în fabricație. Cu toate acestea are o greutate considerabilă, fiind incorporat într-o carcasă metalică cu margini de plastic cauciucat, foarte plăcut la atingere.
Bordul lui este lipsit de afișaj electronic. Se regăsesc doar butoane iluminate când sunt apăsate și potențiometre cu capacele cu care ne-am obișnuit deja de la Moog.
De la stânga la dreapta, bordul este împărțit în următoarele module:
- PRESETS (două rânduri de câte 4 butoane cu care pot fi selectate sunetele de fabrică sau cele care au fost salvate de către utilizator). Sub aceste butoane se găsește un buton ACTIVATE PANEL, care dacă este apăsat activează toate butoanele și potențiometrele în poziția în care se află în acel moment. Este un fel de ”mod manual”.
- PITCH în care Sub Phatty poate fi acordat, se poate seta GLIDE RATE (portamento) și octava (2 octave în sus și două în jos, claviatura de 2 octave acoperind astfel 6 octave).
- MODULATION cu potențiometru pentru setarea ratei LFO-ului, comutator pentru selectarea sursei LFO ului, potențiometru PITCH AMT cu un buton pentru a controla numai OSC 2, potențiometre pentru FILTER AMT și WAVE AMT.
- Secțiunea OSCILATORS 1 și 2 cu selector pentru diferite octave de la 16′ la 2′, buton HARD SYNC al OSC 1 cu OSC 2, potențiometru FREQUENCY pentru OSC 2 de la -7 la +7 semitonuri și câte un potențiometru pentru selectarea formelor de undă de la triunghi, saw la pulse (cu trecere fină de la o formă la alta, fără întrerupere).
- în secțiunea MIXER există câte un potențiometru pentru fiecare oscilator, pentru un sub oscilator și unul pentru zgomot (noise).
- la secțiunea FILTER un potențiometru mare pentru CUTOFF cu o acoperire de la 20 Hz la 20 KHz, un potențiometru pentru RESONANCE, unul pentru MULTIDRIVE, EG AMOUNT și KB AMOUNT.
- La secțiunea ENVELOPES sunt câte un șir de potențiometre clasice ADSR atât pentru VCF, cât și pentru VCA.
- OUTPUT, cu un Master volum și un volum separat pentru căști, sub care se află mufa de căști, jack mare.
Culoarea bordului este argintie, iar marginile, spatele și partea de lângă claviatură sunt negre, ceea ce îi conferă o eleganță deosebită.
Poate cel mai important lucru pe care îl și apreciez și nu ezit niciodată să-l menționez când vorbesc sau scriu despre un sintetizator, este faptul că Moog Sub Phatty are un buton sau potențiometru dedicat pentru fiecare funcție a lui, cu alte cuvinte nu există meniuri și submeniuri ascunse, care de multe ori încurcă și întrerupe fluxul de lucru cu synthul respectiv. Ei bine, la Sub Phatty nu există așa ceva. Tot ce știe, este expus pe bord, creația și interpretarea este deci pe linie dreaptă.
Moog Sub Phatty face impresie bună de la început nu-i așa?

2. Sunetul
Pentru că nu aspectul exterior este motivul pentru care cumperi un synth, am trecut la testarea sunetelor și a funcțiilor sintetizatorului.
Am comutat întrerupătorul de curent și Moog Sub Phatty a pornit. Eram obișnuit că Moog Little Phatty sau Slim Phatty nu este gata de lucru din momentul pornirii, acestea având nevoie de câteva minute până i se încălzesc oscilatoarele, eram surprins că Moog Sub Phatty este acordat și gata de a oferi experiența sunetului marca Moog, imediat.
Sunetul este pur analogic, profund, cu caracter și specific instrumentelor de marca Moog. Pentru că este greu să descriu sunetele de care este capabil un sintetizator, am creat un VIDEODEMO în care am arătat aproape tot ce știe Sub Phatty. Acest DEMO poate fi vizionat aici:

Deoarece am trecut în revistă deja la capitolul precedent toate funcțiile sintetizatorului, voi trece la cele specifice, cele care fac Sub Phatty un sintetizator special, diferit față de alte synthuri.
La secțiunea MODULATION Sub Phatty are câte un buton pentru setarea ”cantității” de modulație a notei (pitch), una pentru frecvență și una pentru wave. Desigur setarea fină a acestora se face cu MOD WHEEL ul din stânga claviaturii, valoarea maximă a fiecăreia fiind dată de poziția celor trei potențiometre.
Ei bine, acestea pot fi setate în mod individual astfel încât să fie toate cele trei funcții prezente într-un ton sau numai unul, respectiv, 2 din acestea, desigur la o valoare diferită. Astfel poate fi setat un sunet care are un vibrato fin, dar o modulație foarte accentuată a filtrului, desigur la aceeași rată pentru că Sub Phatty are un singur LFO.
Un alt exemplu interesant de modulație este modularea pitchului numai a OSC. 2 (care poate fi setat cu un buton dedicat). În funcție de rata LFO ului, obținem un OSC 1 cu sunet static și un OSC 2 cu un vibrato creând un efect disonant care vibrează. Această funcție devine și mai interesantă dacă se sincronizează OSC 1 cu OSC 2 cu butonul HARD SYNC. Se obține un sunet cu un pitch static, bine definit, dar cu un efect așa zis ”SYNC”.
3. Suboscilatorul
Dacă v-ați mirat cumva de ce se numește cel mai nou membru al familiei Phatty SUB Phatty, vă spun acum. Acest instrument și-a primit numele despre suboscilatorul care îl diferențiează cel mai bine de Little Phatty și de Slim Phatty. În cele din urmă toate cele trei instrumente din familia Phatty sunt foarte similare, aproape identice, dar cu acest suboscilator, Moog a oferit acestui sintetizator capabilitatea de a crea sunete într-adevăr groase, profunde, numai bune pentru bass, dar și lead.
Suboscilatorul adaugă o formă de undă pătrată (SQUARE WAVE) la sunet, cu o octavă sub înălțimea sunetului setată pentru OSC 1. Deci dacă avem o undă triunghiulară setată la 16′ pentru OSC 1, atunci Sub OSC adaugă un square wave la 32′. Suboscilatorul are deci frecvențe fixe la 32′, 16′, 8′ și 4′, în funcție de setarea OSC 1.
OSC 1 poate fi dezacordat față de OSC 2, creând astfel un ”detune” care dă caracter sunetului sau pot fi setate intervale de + / – 1, 3, 5, sau 7 semitonuri. Așa se pot crea sunete specifice stilului lui Rick Wakeman din anii ’70.
Suboscilatorul este fix, nu se poate crea un detune față de celelalte oscilatoare.
O altă diferență față de LittlePhatty sau SlimPhatty este faptul că Sub Phatty are o sursă de zgomot, cu potențiometru pentru selectarea volumului acestuia.
4. Filtrul și MultiDRIVEUL
Cea mai caracteristică funcție a unui sintetizator Moog este filtrul acestuia. Filtrul este modulul care modelează frecvențele produse de oscilatoare, practic le îmblânzește sau le ”ațâță” sau le dă culoare. Filtrul acoperă o gamă de frecvențe de la 20 Hz până la 20 KHz, acoperind practic toată paleta de frecvență perceptibilă de urechea umană.
Sub Phatty, ca și celelalte synthuri din familia Phatty are un singur filtru de tip LPF (Low Pass Filter) care ”strecoară” sunetele înalte și lasă să treacă doar cele groase, de frecvență joasă. Nu este un Multimode filter, care, conform setării poate fi atât LPF cât și BPF sau HPF, după caz. Acest lucru nu înseamnă că nu pot fi prezente în sunet frecvențe foarte înalte dar acestea sunt prezente doar alături de frecvențe joase. Din acest motiv, Sub Phatty este util în special pentru sunete de bass, dar acesta lucrează perfect și în solouri. Se pot crea cu ușurință efecte pentru Dubstep cu ajutorul modulării intensității filtrului, a frecvenței acesteia etc.
Multidriveul prezent alături de Cutoff și Resonance forțează practic limitele filtrului, acesta întrând în distorsiune. Rotind butonul Multidrive spre dreapta, se aude o ingroșare a sunetului, fără a afecta frecvența la care este setat filtrul.
5. Alte funcții
Fiind un sintetizator creat în sec. XXI, nu-i poate lipsi intrarea/ieșirea USB cu care poate fi integrat într-un sistem comandat de un calculator. Acesta are și MIDI IN/OUT pentru a fi conectat la sequencer extern sau controller MIDI. Acesta mai are conexiuni specifice sintetizatoarelor analogice.
6. Concluzii
Făcând o comparație cu celelalte synthuri din familia Phatty, acesta are atât avantaje, cât și dezavantaje. Deoarece aprecierea faptului că ceva este avantajos sau dezavantajos diferă de la individ la individ, nu îmi permit să cataloghez aceste funcții, deoarece doresc să rămân obiectiv.
De exemplu, faptul că Sub Phatty are 2 octrave față de 3 câte are Little Phatty, poate fi atât un avantaj cât și un dezavantaj, depinde de condițiile de studio (spațiu) sau dacă ne confruntăm cu lipsa de spațiu în turnee, pe scenă, în portbagajul mașinii, în cluburi, faptul că Sub Phatty e mai mic și mai ușor este un avantaj. Dacă stilul de interpretare necesită mai multe clape, suntem în dezavantaj.
Sub Phatty are funcții în plus față de Little/SlimPhatty fără să fiu limitativ, la butoane și potențiometre (1 buton/funcție), suboscilator, noise, oscilatoarele sunt gata de funcționare fără timp de încălzire, prețul (fiind mai mic față de Moog LP II)
Little Phatty are în plus față de Sub Phatty o octavă, afișaj LCD, locuri mai multe de stocare a sunetelor create de utilizator.
Sub Phatty este un sintetizator demn de numele Moog, acesta are un aspect plăcut, sunet original Moog, la un buget mai mic (față de alte synthuri Moog cu claviatură), este ușor de lucrat cu el, fiind indicat atât muzicienilor experimentați în sinteza de sunet, precum și începătorilor, neavând submeniuri care încurcă chiar și un sound designer experimentat.
Pentru alte informații privind Moog Sub Phatty mă puteți contacta la nordmusic@yahoo.com

NORD (Sztakics István Attila)

Comments are closed.